keskiviikko 18. joulukuuta 2013

Ensimmäinen lasku

Makselin verkkopankissa läjän laskuja. Siellä se jouhevasti meni vakuutus-, netti- ja puhelinlaskujen joukossa, ensimmäinen lapsettomuustutkimuksiin liittyvä lasku. Siemennestetutkimus + vasta-aineet, kelakorvauksen jälkeen 75 €. Jos ei muutamaa settiä ovulaatiotestejä ja muutamaa raskaustestiä lasketa, niin ensimmäinen kulu on tuossa. Oletettavasti tuo on vasta tulevan jäävuoren huippu.

Taidan olla vimpan päälle pihi kun olen lähtenyt etenemään halvimman kautta... Julkisella puolella olen käynyt neuvolahoitajalla ja -lääkärillä, jotka ovat ilmaisia - siinä olen siis säästänyt terveyskeskusmaksut :) Alun verikokeet eivät myöskään kustanna mitään.

Onhan noita erinäisiä kustannuksia tullut sieltä täältä katseltua, mutta en ole vielä vienyt pohdintoja siihen pisteeseen, että olisin miettinyt kuinka paljon olen valmis kaiken kaikkiaan käyttämään rahaa. Vai olisinko valmis käyttämään niin paljon kuin on tarvis. Kun ei tiedä mitä on tulossa, ei siihen oikein osaa varautua. Vaikkei rahaa sinne tänne viskeltäväksi asti ole, on talous sen verran tasapainossa että tulevaisuus ei toivottavasti meitä vararikkoonkaan vie.

Koska koen että minulla ei ole (vielä) kiire minnekkään, olen valmis etenemään hitaasti julkisella. Plussana tuossa toki edullisuus yksityiseen verrattuna. Sukanvarressa on kuitenkin sen verran säästöjä, että jos mieli muuttuu, on mahdollisuus vaihtaa yksityiselle, ainakin joksikin aikaa. Vielä rahanmeno ei hirvitä, kun ei sitä ole ollut. Sitten kun tai jos rahaa alkaa uppoamaan tähän touhuun kiihtyvällä tahdilla, tulen varmasti maksamaan laskuja hieman katkerampana ja entistä kyynisempänä. Väkisin tulevat mieleen lapsia omaavien tuttujen valittelut lapsiperheiden kuluista hoitomaksuineen/harrastuksineen/mitä kaikkea vielä-menoineen. Ja he ovat sentä saaneet lapsensa luomuna käyttämättä tekemiseen latin latia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti